Köp- och leveransvillkor

Alla varor på sidan ska normalt finnas i lager. Beställningar före kl 14 vardagar skickas normalt nästa varddag (kan vara undantag med 1-3 dagars extra leveranstid vissa veckor,  vi frånsäger oss ansvar om det av någon andledning inte skulle ske). Vi använder oss av Posten motsvarande 1:a klass brev och de flesta försändelserna är delvis spårningsbara samt DHL spårbart till ombud . Om ingen leverans eller besked har kommit inom en vecka så ring gärna (meddelanden om längre leveranstid läggs alltid ut på förstasidan). Alla varor på sidan finns i lager och är klara för leverans om inget annat anges.

Max antal som går att beställa av en vara per kund är 3st (undantag kan förekomma). Vi har rätt att neka kunder köp utan vidare motivering (om vi anser att skäl föreligger)

Exempel PostNordVarubrev (uppdaterat aktuellt pris visas alltid i kassan)
Frakten baseras på vikt från 44 kr enligt följande tabell (aktuellt pris visas alltid i kassan):
0-250 gram = 44 kr
251 g - 500 g = 58kr
501 g - 1000g = 67 kr
1001 g - 2000g = 85 kr
Över 2 kg visas i kassan

12 kr tilkommer på paket med höjd över 7cm.
osv, rätt frakt visas alltid i kassan, vid varje fraktalternativ (billigare med DHL på tyngre paket). Vi behålla rätten att ändra fraktsätt om vi anser att det (kan vara i de fall kunden har valt icke spårbart med med stort värde osv.)

Vi levererar till de flesta länder.

Moms 25 % eller 6 % (böcker) ingår i våra priser. För mer information om betalningar och liknande så titta nedan i köpvilkor. 

Vi säljer egentlige endast till privatpersoner, men företag får också beställa i den mån det är möjligt med de betalningssätt vi har och vi kan inte ta fram något extra underlag eller liknande för företag. 

LEVERANSTID Din order skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar, i undantagsfall längre (1-3 dagar uner juni-juli). Om leveranstiden är längre än 21 dagar har kunden rätt att häva köpet eller om annan försening har meddelats kunden. Om du är osäker om leveranstid så är du välkommen att höra av dig. Vi tar inget ansvar för försenade leveranser och kan därmed inte ställas till svars för eventuella kostnader i samband med detta.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se Klarna  (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
 

- Förskottsbetalning (aktiveras bara på förfrågan i undantagsfall för kunder i Sverige):

För att förskottsbetala väljer du Förskottsbetala i din order. Sedan betalar du in pengarna på Bankgiro nr: 402-5649 ange ditt ordernummer som du fått vid beställningen och namn. Vi skickar din order direkt då din betalning är mottagen. 

Obs! Betala inom 10 dagar. Har vi ej mottagit betalning av din order efter 10 dagar makuleras den. Förskottsbetalning kostar inget extra.

- Postförskott (aktiveras bara på förfrågan och vi kan neka)

- fungerar bara på vikter under 2 kg så vi kan neka eller be kunden minska/justera en beställning då det är svårt att se i kassan.

- Kortbetalning via Payson
Betalning med VISA eller Mastercard via betalningsväxeln

- Hämta på kontoret i Karlskoga

Vi erbjuder också att hämta varor på kontoret i Karlskoga under kontorstid vissa dagar men ring alltid först så vi finns på plats, övriga tider efter överenskommelse. Vid hämtning på kontoret så går det att betala med Swish eller mot faktura mm (se Klarna Checkout) så justerar vi bort frakten i efterhand. OBS: Vi har ingen butik utan det går endast att hämta beställningar gjorda via vår internetsida.

Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 1-2 dagar. Under maj-juli kan det vara en dag extra. Vi kan i undantagsfall ändra fraktsätt till t ex bättre spårbarhet vid beställningar av stort värde men då tillkommer ingen extra kostnad.

Skydd av personuppgifter

I samband med beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) och nya GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice på [email protected] . Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).  

 

ÅNGERRÄTT

Kunden har enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 14 dagars ångerrätt men vi använder normalt 90 dagar ångerrätt . Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att ångra köpet genom att ringa till PlayLek på 0702775840 eller skicka sms eller email. Ångerfristen räknas från den dag Kunden tar emot varan. Ångerrätten gäller enligt EU nya lagar från 13 juni 2014 även bruten förpackning men vid bruten förpackning återbetalar vi endast halva priset mot hela priset vid obruten förpackning.  Vid transport skada, fyll i skadeanmälan på posten. Varor som returneras skickas som vanligt paket eller brev, ej som postförskott eller efterkrav. Returfrakten betalas av kunden (gäller ej felexpedierad vara), PlayLek kan skicka fraktetikett (kunden står för kostnaden) eller så kan kunden själv skicka på önskat sätt men kunden bör ansvaret tills vi fått returen i vår hand. Om Kunden utövar sin ångerrätt betalar PlayLek tillbaka vad Kunden har betalat exklusive frakt senast inom 14 dagar från det att varan mottagits av PlayLek. Hos Konsumentverket hittar du en ytterligare information om Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)

 

SPECIAL BESTÄLLNINGAR
Om vi tar hem en vara speciellt till en kund så gäller inte ångerrätten fullt ut beroende på vara och vi har rätt att inte återbetala en del av priset, vi följer alltid konsument och distansavtalslagen.

FELLEVERANS/TRANSPORTSKADOR
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara så ska detta anmälas inom 7 dagar till oss genom

e-post eller telefon: 0702775840.

Om Du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska Du omedelbart anmäla skadan till ditt utlämningsställe eller till transportören som har kört ut godset till dig. Varor som returneras skall ALLTID skickas i originalförpackningen eller likadan förpackning för att klara transporten. PlayLek tar inget ansvar för varor som emballerats undermåligt av Kunden.

 

PRODUKTINFORMATION

Den produktinformation som anges vid varje vara baseras på offentlig information från tillverkaren eller distributören. Informationen kan när som helst ändras av tillverkaren. Produktinformationen på PlayLek hålls så uppdaterad som möjligt men PlayLek kan inte på något sätt ansvara för att den är korrekt. Är Kunden på något sätt osäker på produktens innehåll e dyl, bör denne i första hand kontakta tillverkaren och i andra hand PlayLek.

Vi köper våra varor från svenska grossister och via import av välkända märken. Det kan också förekomma försäljning av varor utan förpackning eller skadade förpackningar, det framgår då tydligt i produktens beskrivning om skick och om inget annat anges så är skicket likvärdigt med de som sälj i förpackning.

Vi använder inte personanpassade priser.

ANSVAR:

Vi reserverar oss mot feltryck/felskrivningar, pris- och produktförändringar utan föregående avisering. Information på denna webbplats har granskats mycket omsorgsfullt men kan ändå vara felaktig, och vi kan därför inte garantera innehållet på den här webbplatsen och ansvarar inte för felaktig eller utelämnad information. Vi har rätt att neka kund att beställa utan motivering om vi anser att det föreligger speciella skäl.

 
FORCE MAJEURE:

Vi reserveras oss mot att ingådda åtaganden inte kan hållas vid oförutsedda händelser som naturkatstrofer, krig eller andra händelser som ligger utanför vår kontroll och kan inte ställas till svars vid sådana extrema omständigheter.

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Produkter
Övrigt